Många är de restaurangägare världen över som drömmer om att bli omnämnda i den röda Michelin-guiden. Guiden, som publiceras på flera språk, är också känd som Guide Michelin eller Le guide rouge de Michelin, och ges ut i en ny version varje år. Att omnämnas i guiden är, som många förstår, oerhört prestigefyllt. Men vad många inte känner till är historien bakom guiden och vad som egentligen krävs för att bli utvald. Här kommer en guide till Michelin-guiden!
Innehållsförteckning
Vad är Michelin-guiden?
Michelin-guiden är en serie böcker med röda omslag som ges ut i olika länder och på olika språk av den världsberömda däcktillverkaren med samma namn. Böckerna innehåller rekommendationer och bedömningar av restauranger världen över. Idén till guiden föddes ursprungligen i Frankrike och den första boken gavs ut år 1900 i 35 000 exemplar.
Bröderna Édouard och André Michelin ville öka motorintresset bland allmänheten och därmed också sin försäljning av bildäck. Därför tryckte och delade de ut en gratis guidebok till bilister med information om var man till exempel kunde reparera däck, övernatta och serva bilen.
Några år senare spreds idén och guiderna började även ges ut i Frankrikes grannländer. Efter första världskriget utökades guiden och man började också betygsätta finare restauranger. Allt sedan dess har idén utvecklats och Michelin-guiden har blivit världens mest betydande restaurangrecensent.
Den första amerikanska guiden publicerades år 2005 och 2013 fanns den i 23 olika länder. I de nordiska länderna bedöms enbart restauranger i de större städerna och de första svenska restaurangerna omnämndes år 1984. Ursprungslandet Frankrike är än idag det land där upplagan är mest omfattande.
Nu för tiden finns moderna upplagor av Michelinguiden och du kan till exempel ladda ner Michelin Guide appen och hitta fina restauranger och hotell runt om i världen!
Är det samma företag som gör Michelin-däck och betygsätter restauranger med stjärnor?
Ja, det är samma företag. Michelin är huvudsakligen känd som däcktillverkare, men de har en hel del annan verksamhet inom bolaget. På Michelin-guiden, såväl som på reklam för däcken, kan du se den berömda loggan eller maskoten, ”Michelin-mannen”. Företaget Michelin är börsnoterat i Frankrike och är ett mångmiljardföretag.
Vem gör bedömningarna för Michelinguiden?
Inför bedömningarna skickas anonyma inspektörer ut i hemlighet. En typisk recensent har gärna en kandidatexamen i gastronomi eller gedigen erfarenhet från restaurangbranschen. Oftast är det en före detta kock med specialkunskaper inom en viss matlagningsteknik eller specifika ingredienser. Som Michelin-inspektör går man en internutbildning under det första halvåret. Detta för att säkerställa att alla inspektörer har en gemensam syn på de olika bedömningskriterierna.
Som recensent för Michelin-guiden reser man mycket i jobbet och man äter minst 275 restaurangmåltider per år. I arbetet kan man behöva använda sig av pseudonymer då anonymitet och oberoende är av högsta vikt. För att bevara sitt goda rykte månar Michelin om att deras inspektörer ska bli behandlade som vilka gäster som helst under sina restaurangbesök, och därför är det en förutsättning att de förblir anonyma.
Hur fungerar bedömningssystemet?
Från första början var tanken att en restaurang maximalt skulle kunna uppnå en stjärna. Men redan efter några år ändrades systemet och det blev möjligt att få en, två eller tre stjärnor. Inspektörerna har fem olika kriterier som de bedömer maten utifrån.
Den första handlar om kvaliteten på råvarorna och den andra om hur maten smakar och är tillagad. Det bedöms också hur väl kocken lyckas uttrycka sin personlighet genom maten, om maten är värd pengarna och sist men inte minst kvaliteten på maten över en längre tid. Bedömningen görs med andra ord utifrån flera måltider på samma restaurang.
Det är endast maten som bedöms och ges betyg i form av stjärnor.
- En stjärna betyder att restaurangen är mycket bra inom sin kategori.
- Två stjärnor innebär att restaurangen har utomordentligt lagad mat och att den är värd att ta en omväg för att besöka.
- Det högsta betyget, tre stjärnor, ges endast till restauranger som är värda en enkom resa och där maten beskrivs som en upplevelse utöver det vanliga.
Stjärnsystemet är en av världens mest eftertraktade utmärkelser bland restaurangägare.
Sedan 1955 finns det ett särskilt kapitel i Michelin-guiden som kallas ”Bib Gourmand” och som innefattar exceptionell mat till rimliga priser. Michelin ger också ut ”rising stars” till restauranger som anses ha potential att så småningom nå ett stjärnbetyg. 2014 tillkom en separat kategori för irländska pubar som har dryck istället för mat i fokus, och två år senare började street-food listas i vissa sydostasiatiska länder.
Restaurangernas helhetsintryck gällande trivsel och bekvämlighet recenseras också i guiden. Omdömen ges på en skala mellan 1 och 5, i form av symboler som föreställer korslagda bestick. En symbol betyder att restaurangen är trivsam och fem att den anses lyxig.
De allra flesta restauranger som omnämns i guiden har endast bestickbetyg. Förutom ovanstående finns det också tre ytterligare symboler som en restaurang kan uppnå. En visar restaurangens prisnivå och en annan betygssätter utsikten. Den tredje symbolen kan en restaurang få om de har bra cocktails, vin eller sake.
Exempel på kända restauranger med stjärnbetyg
Sverige finns givetvis representerat på Michelin-kartan. Här är några av de svenska restaurangerna som förärats de åtråvärda stjärnorna.
Svenska restauranger med 3 Michelin-stjärnor
För närvarande finns det 19 svenska restauranger med stjärnor i Michelin-guiden. Hittills är det en enda restaurang i Sverige som har lyckats med konststycket att erhålla tre stjärnor, och det är stjärnkrögaren Björn Frantzén, med sin restaurang Frantzén i Stockholm.
Svenska restauranger med 2 Michelin-stjärnor
Två stjärnor har bland annat Vollmers i Malmö och Gastrologik i Stockholm belönats med.
Svenska restauranger med 1 Michelin-stjärna
Koka i Göteborg, Hotell Borgholm i Borgholm och Operakällaren i Stockholm är några av de restauranger som tilldelats en stjärna. Genom åren har totalt 57 restauranger i Sverige erhållit minst en stjärna i den legendariska guiden.